HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN TUINDERSVERENIGING DE DRIESSEN
HET BESTUUR
Artikel 1
A. De voorzitter leidt bestuursvergaderingen en ledenvergaderingen.
B. De secretaris voert de correspondentie en hem/haar is de zorg opgedragen over het archief. Hij/zij ondertekent namens het bestuur alle uitgaande stukken en houdt hiervan afschrift. Belangrijke stukken worden ondertekend door voorzitter en secretaris. Hij/zij draagt zorg voor de notulen. Hij/zij houdt aantekening van alle belangrijke feiten voor de samenstelling van het jaarverslag.
C. De penningmeester ontvangt alle gelden, verricht alle betalingen en boekt alle uitgaven. Hij/zij zorgt voor een overzichtelijke administratie van de bezittingen en schulden van de vereniging. Verrichting van betalingen geschiedt tegen ontvangst van kwitantie of een ander deugdelijk bewijs. De Penningmeester brengt regelmatig aan het bestuur verslag uit van de financiële toestand van de vereniging. Hij/zij houdt tevens de lijst van leden en aspirant-leden bij. Voor uitgaven boven € 150,- vraagt hij/zij vooraf goedkeuring aan het bestuur.
D. De aspirant-leden worden in volgorde van aanmelding en na betaling van het inschrijfgeld op een wachtlijst genoteerd, de uitgifte van de kavels geschiedt in deze volgorde, het inschrijfgeld wordt verrekend. Bij het vrijkomen van tuinen hebben leden bij de toewijzing van tuinen voorrang op aspirant-leden die op de wachtlijst staan, zolang deze leden minder dan twee tuinen in gebruik hebben. Bij twee of meerdere tuinen hebben de aspirant-leden voorrang. Als leden extra tuinen in gebruik willen nemen maken ze dit kenbaar bij de penningmeester, als er op dat moment geen tuinen beschikbaar zijn, worden deze leden op de wachtlijst geplaatst. Ter voorkoming dat aspirant-leden jaren op de wachtlijst staan.
E. Het bestuur kan slechts geldige besluiten nemen indien meer dan de helft van het aantal bestuursleden aanwezig is.
F. Op de jaarvergadering brengt het bestuur verslag uit over beleid en verrichtingen. Tevens worden de jaarverslagen van de secretaris en de penningmeester uitgebracht en worden balans en begroting vastgesteld. De kascontrole-commissie brengt haar verslag uit. Verder worden tijdens deze vergadering de bestuursverkiezingen gehouden waarna eventueel de commissies worden benoemd. Tijdens deze jaarvergadering vindt de verkiezing van bestuursleden niet eerder plaats dan na afhandeling van de jaarstukken.
LEDEN
Artikel 2
A. Leden zijn zij zoals omschreven in artikel 4 der statuten. Het lidmaatschap staat open voor mensen woonachtig in Grave, Escharen, Velp en Gassel. Bij een aanvraag voor het lidmaatschap door mensen uit de directe omgeving van voornoemde plaatsen beslist het bestuur. Wie lid wilt worden van de vereniging meld zich hiervoor aan bij de penningmeester. Als er geen perceel beschikbaar is, wordt deze als aspirant-lid op de wachtlijst geplaatst. Er wordt enkel inschrijfgeld betaald totdat er een perceel (halve/hele tuin, 62,5/125m²) wordt toegewezen. Vanaf dit moment is er contributie, sleutelgeld en een vergoeding voor het gebruik van het toegewezen perceel verschuldigd. De nieuwe tuinder blijft gedurende het eerste jaar aspirant-lid, Als deze na dit proefjaar lid wil blijven wordt het lidmaatschap omgezet in een gewoon lidmaatschap, Op voorwaarde dat deze zich in het proefjaar, naar het oordeel van het bestuur, een goed tuinier heeft betoont. Het aantal percelen dat een lid maximaal door het bestuur toegewezen kan krijgen, is 4 percelen. Een perceel is circa 125 m² groot. Als een lid met een of meerdere leden een huishouden vormt, wordt als norm gehanteerd: maximaal 4 tuinen per huishouden. Voor leden die op 22-07-2021 5 tuinen in gebruik hebben, geldt ontheffing voor de betreffende tuinen. Een soortgelijke ontheffing wordt gehanteerd voor leden die per 22-07-2021 met een of meerdere leden een huishouden vormen, met dien verstande dat het maximum aantal tuinen per huishouden na een periode van drie jaar teruggebracht zal zijn naar 5 tuinen.
B. Voor elk lid bestaat de jaarlijkse bijdrage uit een pachtbedrag per kavel, plus een contributie. Elk lid betaald eenmalig een borgbedrag per kavel (vanaf 2020 €50,00 per kavel), welke hij retour krijgt bij het schoon opleveren van de kavel/kavels bij einde lidmaatschap. Aspirant-leden betalen wachtgeld .
C. De leden zijn verplicht vóór 1 januari van elk jaar de jaarlijkse bijdrage te storten op de bank- of girorekening van de vereniging t.n.v. de penningmeester. De jaarlijkse bijdrage wordt betaald voor het gehele jaar, ook indien men op een later tijdstip lid wordt. Indien het later in het seizoen is kan het bestuur de bijdrage lager vaststellen.
D. Na de in artikel 2 sub c genoemde vervaldag wordt zover nodig een schriftelijke aanmaning tot betaling gezonden met een nieuwe vervaldag. Deze vervaldag is uiterlijk 14 dagen na datum van de aanmaning. Indien na deze vervaldag niet aan de gestelde verplichting is voldaan, is het bestuur bevoegd over te gaan tot het toepassen van artikel 5 sub d en/ of e, van de statuten.
E. Bij tussentijdse eindiging van het lidmaatschap blijft de verplichting tot betaling van de jaarlijkse bijdrage tot aan het eind van het jaar bestaan.
F. Leden hebben het recht in een vergadering: 1. Moties in te dienen. 2. Amendementen in te dienen
G. Artikel 2 van de statuten voert de vereniging in de komende jaren ( tot 01-01-2025) uit zoals hieronder beschreven:
Zonder winstoogmerk geldt zowel voor de Vereniging zelf als alle individuele leden. Het bestuur zal in deze zonder reserve handhaven met dien verstande dat voor de drie leden (namen bij het Bestuur bekend), die hun tuinen al jaren achtereen (gedeeltelijk) commercieel exploiteren, een uitzondering worden gemaakt. Voor hen geldt een overgangsperiode van 22-07-2021 tot 01-01-2025. Zij zullen hun commerciële activiteiten in de loop van deze periode in voortdurend overleg met het Bestuur geleidelijk afbouwen en uiteindelijk volledig staken.
DE COMMISSIES
Artikel 3
A. De Algemene Ledenvergadering wijst uit haar midden een kascontrole-commissie aan. Zij bestaat uit tenminste twee leden en één reserve lid (geen bestuursleden zijnde). Deze commissie controleert minstens eenmaal per jaar de kas en bescheiden van de penningmeester. Bij de eerstvolgende jaarvergadering brengt zij verslag uit. Bij goedkeuring worden de boeken van de penningmeester door alle commissieleden voor akkoord getekend, waarbij tevens de datum van controle wordt vermeld. Elk jaar treedt een lid van de commissie af en is niet direct herkiesbaar.
B. De terreincommissie wordt uit leden benoemd. De voorzitter van deze commissie is een lid van het bestuur. De commissie houdt toezicht op de naleving van de voorschriften gesteld in de “Algemene Bepalingen” en rapporteert haar bevindingen regelmatig aan het bestuur.
C. De technische commissie heeft toezicht op verricht het onderhoud van eigendommen van de vereniging of in beheer bij de vereniging Als zodanig adviseert zij het bestuur over aanschaffingen en herstellingen. De voorzitter van deze commissie is een lid van het bestuur.
D. De activiteiten commissie organiseert activiteiten voor de leden. De voorzitter van deze commissie is een lid van het bestuur.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 4
Ieder lid heeft een vrije beschikking over de hem toegewezen kavel, doch is gehouden de voorschriften van de vereniging, en de door de overheid gestelde eisen, na te komen.
Artikel 5
Een lid kan bij het bestuur een verzoek indienen om ruiling van de hem toegewezen kavel. Ruiling wordt slechts toegestaan indien de in gebruik zijnde kavel in schone staat wordt achtergelaten Het besluit wordt hem door het bestuur schriftelijk medegedeeld.
Artikel 6
De vereniging kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade of verlies, in de ruimste zin van het woord, op enigerlei wijze op het complex aan de eigendommen van leden toegebracht. Hetzelfde is ook van toepassing indien een lid volgens artikel 5 van de statuten de vereniging verlaat.
Artikel 7
De leden zijn gehouden zich te gedragen als goede volkstuinders en mogen hun medeleden geen overlast bezorgen.
Artikel 8
Ieder lid is verplicht zijn kavel doorlopend op behoorlijke wijze te onderhouden:
- De kavel zal zoveel mogelijk vrij van onkruid worden gehouden.
- Heggen of afrasteringen mogen alleen worden geplaatst als ze andere leden geen overlast bezorgen.
- Aangrenzende paden moeten schoon en volledig vrij worden gehouden.
- De singels mogen niet beplant worden en in de singels mag niets worden opgeslagen, of afval gestort worden.
- Vóór 1 april dient de kavel in bewerking te zijn genomen. Uitgezonderd het gestelde in artikel 9.
- Het bestuur draagt zorg voor het (laten) schoonmaken van niet schoon opgeleverde tuinen.
- Alle leden zorgen ervoor dat zij het complex verlaten uiterlijk een half uur na zonsondergang en eerst betreden een vanaf een half uur voor zonsopgang.
Artikel 9
Wanneer een lid voor langere tijd niet in staat is zijn kavel te bewerken of te laten bewerken, zal hij dit aan het bestuur moeten melden.
Artikel 10
Het is de leden verboden:
– Afrasteringen te verbreken of te beschadigen.
– Afval ( gaas, puin, plastic e.d.) op het terrein van de Driessen te storten, met uitzondering van organisch afval. (Stortplaats: de aangegeven en gemarkeerde plaats in het bos); snoeiafval stort men in de houtwallen.
– Piket- en/of grenspalen te verwijderen of te verplaatsen.
– Ongevraagd of zonder toestemming de kavel van een ander lid te betreden of daarop schade aan te richten.
– Honden te laten loslopen.
– Kinderen zonder geleide in de tuinen toe te laten.
– Op de tuinkavels vuurtjes te stoken.
– Het tuincomplex te betreden of te verlaten anders dan langs de daarvoor bestemde plaatsen.
– De tuinkavel als opslagplaats te gebruiken
– Bonenstaken, ander houtwerk of welke materialen dan ook, tegen of binnen een halve meter van de grens tussen twee percelen te plaatsen.
– Kisten, bakken, broeibakken e.d. binnen een halve meter van de grens tussen twee percelen te zetten.
Artikel 11
Voor Het plaatsen van kassen, tuinhuisjes dient men een verzoek in bij het bestuur. Algemeen: bebouwde oppervlak mag maximaal 25% van de tuin zijn; tuinhuisjes plaatsen in de rij, aan de zonzijde van de tuin (zodat schaduw op eigen tuin valt) Gaas- en hekwerken mogen niet hoger zijn dan 120 cm.
Artikel 12
Het planten van hoog groeiende bomen is verboden. Van fruitbomen is de aanplant van laagblijvende typen toegestaan, mits geplaatst op 0,5 m van de erfscheiding. Beplantingen langs de grens van twee kavels mogen nimmer aanleiding zijn tot schade of hinder van de naaste liggende tuin.
Artikel 13
Het is leden verboden om herbiciden, pesticiden e.d. op een kavel te gebruiken. Wanneer een tuinder meent dat spuiten onvermijdelijk is, dient hij/zij daarover contact op te nemen met het bestuur. Het bestuur beslist en zal indien nodig zelf, conform voorschriften, het spuiten uitvoeren of in opdracht uit laten voeren.
Artikel 14
Het toezicht op de in de artikelen 8, 10, 11, 12 en 13 genoemde voorschriften, wordt uitgeoefend door de in artikel 3B genoemde terreincommissie. Bij nalatigheid van een lid wordt deze verzocht zijn/haar kavel in orde te brengen. Het bestuur gaat niet over tot royement, zonder dat er een schriftelijke waarschuwing is gegeven.
Artikel 15
De leden van het bestuur, door het bestuur gemachtigde personen en ambtenaren van de Planteziektenkundige Dienst, mits zij zich als zodanig kunnen legitimeren, hebben steeds toegang tot alle tuinen.
Artikel 16
In geval van overlijden als bedoeld in artikel 5, lid C, der statuten, kan een van de gezinsleden van het overleden lid, op verzoek, in de rechten treden van de overledene.
Artikel 17
In bepaalde gevallen kan het bestuur overgaan tot ontzetting. Het lid zal hiervan ten spoedigste in kennis worden gesteld met opgave van redenen.
Artikel 18
Bij ontzetting is het lid verplicht om zo spoedig mogelijk, in elk geval binnen een maand, zijn gewassen te oogsten en eventuele opstanden te verwijderen, of onder toezicht van het bestuur over te dragen. Bij in gebreke blijven vervallen deze aan de vereniging. Bij schorsing verliest hij zijn rechten als lid, maar behoudt zijn kavel totdat de Algemene ledenvergadering een definitieve uitspraak heeft gedaan.
SLOTBEPALING.
Artikel 19
In alle gevallen waarin, noch door de statuten, noch door reglementen, noch door een reeds genomen besluit van de ledenvergadering is voorzien, beslist het bestuur.
Dit Huishoudelijk reglement is vastgesteld op de Algemene ledenvergadering van 20 april 2022